tiistai 19. helmikuuta 2013

Sivuston sisäinen optimointi kuntoon



Hakukoneoptimointi on erinomainen keino saada sivustosi näkyvyyttä parantumaan Googlen luonnollisissa hakutuloksissa tietyillä hakusanoilla. Hakukoneoptimoinnin toteuttaminen vaatii, että sitä toteuttava  henkilö on tietoinen niistä seikoista, joista Google katsoo positiivisesti ja osaa tehdä tarvittavat muutokset sivulle. Yleensä hakukoneoptimointi tehokkaasti toteutettuna vaatii alan ammattilaista, mutta se on myös toteuttavissa itse, mikäli perehtyy asioihin ja sivun rakentamiseen liittyvät perusasiat ovat hallussa. Nykyään verkosta löytyy paljon informaatiota sivun sisäisen optimoinnin toteuttamisella, joten jo pienillä sivun sisäisillä muutoksilla pystyt vaikuttamaan sijoitukseesi merkittävästi. Katso alapuolelta lisää tietoja liittyen sisäiseen optimointiin.


Sivun sisäinen optimointi on helposti kenen tahansa tehtävissä
Sivun sisäisellä hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan siis niitä muutoksia, jotka tehdään oman sivustosi sisällä. Näihin muutoksiin sinulla on kaikki valta ja kukaan ulkopuolinen ei pysty siihen vaikuttamaan toisin kuin ulkoiseen optimointiin. Sivun sisäisen optimoinnin suorittamisessa tulee huomioida muun muassa seuraavat asiat:

- Title eli otsikko kuntoon - sivustosi pääotsikko on tärkeä ja oleellinen osa hakukoneoptimointia ja sen tulee sisältää niitä hakusanoja, joilla haluat tulla löydetyksi hakukoneista. Älä kuitenkaan tee siitä sekavaa, sillä myös kuluttajat näkevät sen eli sen täytyy olla myös jossain määrin houkutteleva

- H1-, H2, & H3 tagit - näiden tulee ehdottomasti olla kunnossa ja on tärkeää huolehtia erityisesti H1 -tagi kuntoon ja samalla myös katsoa, että niitä ei löydy enempää kuin yksi. H2 ja H3 -tageja voi olla useampia. H1 -tagissa tulee esiintyä pääavainsana, jolla haluat  tulla löydetyksi Googlessa ja H2- sekä H3 -tageissa on tärkeä esiintyä muita avainsanoja.

- Keyword Density eli se määrä kuinka monta kertaa tietyt sanat esiintyvät sivustollasi. Sanojen esiintyvyys vaikuttaa sijoittumiseen ja se tulee katsoa sopivaksi siten, että keyword density lukemat eivät ylitä 3.00:aa. Pystyt katsomaan tämän ja kaiken muun oleellisen tiedon liittyen sivustoosi Mozillan SEO Quake Pluginilla.

- Kuvan alt tekstin on hyvä sisältää se avainsana, millä haluat tulla löydetyksi hakukoneista. Jos kuvia on useampia käytä niissä muita avainsanoja.

Meta Description eli kuvaus on syytä olla kunnossa ja vaikka sei vaikuta hakukoneoptimointiin, niin se on seikka, joka pistää kuluttajan silmiin ennen kuin tämä edes astuu sivullesi, joten tee siitä houkutteleva!

- Pyri tekemään sivusta mahdollisimman nopea - sivuston latausnopeus vaikuttaa hakukoneoptimointiin, joten siihen on pyrittävä panostamaan. Jätä siis kaikki turha pois sivustoltasi.

torstai 14. helmikuuta 2013

Mobiilihakukoneoptimointi



Mobiililaitteiden käyttö kasvaa huikeaa vauhtia ja 2013 vuoden alussa jo joka toisella suomalaisella on käytössään mobiililaite, jolla on pääsy verkkoon. Tämä tarkoittaa sitä, että myös mobiililaitteilla verkosta hakeminen kasvaa kovaa vauhtia, eli nyt on jo korkea aika lähteä tarkastelemaan vielä hyvin tuntematonta aluetta: ”mobiili-hakukoneoptimointia”.


Jotkut yritykset (toistaiseksi vielä Suomen ulkopuolella) ovat havainneet, että noin 25 prosenttia kaikista hauista tulee mobiililaitteen kautta ja lukemat tulevat nousemaan sitä myötä kun ihmiset hankkivat itselleen älypuhelimia ja jatkavat Internetin käyttöä mobiililaitteen kautta. Mobiilihaku ja ennen kaikkea mobiili-hakukoneoptimointi ovat vielä toistaiseksi melko tuntemattomia alueita monelle ja ammattilaiset hiovat kaiken aikaa asioita kuntoon kokeillen uusia keinoja, joilla hommat saisi toimimaan entistä sulavammin. Yksi asia on kuitenkin varmaa: jokaisen brandin tulee huolehtia ensin design kuntoon ja tehdä sivuista mahdollisimman käyttäjäystävälliset. Yrityksen on tärkeä ymmärtää kuinka ihmiset etsivät mobiililaitteella. Toimiva mobiili-hakukoneoptimointiastrategia riippuu täysin siitä kuinka hyvin yritys pystyy ottamaan huomioon ne preferenssit ja tarkat vaatimukset, jotka mobiilikäyttäjä sanelee. 


Yrittäjänä ja markkinoijana sinun tulee miettiä tarkkaan kuinka, missä ja miten ihmiset tekevät mobiililaitehakuja. Tämä on helpompaa jos mietit itseäsi ja jos olet koskaan etsinyt mitään verkosta, niin tajuat varmasti ne keskeisimmät seikat ja asian ytimen. Mobiilihaut ovat selvästi lyhyempiä jos verrataan tietokoneen kautta tehtyihin hakuihin, sillä ne tapahtuvat yleensä liikkeellä ollessa. Monet käyttävät enemmän ennustavaa tekstinsyöttöä, joten kannattaa miettiä mitä hakusanoja kuluttaja käyttää etsiessään tuotteistasi / palveluasi ja huomioida ne mobiili-hakukoneoptimoinnissa.

maanantai 11. helmikuuta 2013

Kourallinen Googlen arvosteluperusteita



Tämän artikkelin alle on listattuna merkittävimpiä tekijöitä, jotka Google katsoo tärkeäksi antaessaan sivustolle sijoitusta hakutuloksissa. Ensimmäinen tehtäväsi on siis hoitaa seuraavat asiat kuntoon.
Avainsanan hyödyntäminen title tagissa on erittäin tärkeää ja samoin hyvä title eli otsikko. Google katsoo nämä molemmat erittäin tärkeänä asiana ja niillä on vahva vaikutus hakutuloksissa sijoittumiseen. Mieti otsikko myös siltä kantilta, että se on ensimmäinen asia, jonka kuluttaja näkee sivustasi - tee siitä siis myös houkutteleva. Älä tee otsikosta sekavaa sisällyttämällä siihen liikaa hakusanoja, sillä siitä ei tykkää Google eikä myöskään kuluttajat!


Avainsanan käyttäminen domainissa eli osoitteessa mahdollistaa helposti paremman sijoituksen hakukoneissa. Jos osoite on täsmälleen sama kuin jokin tietty avainsana, niin se sijoittuu automaattisesti suhteellisen korkealle hakutuloksissa, huolimatta siitä onko sille tehty minkäänlaista hakukoneoptimointia. Domainin ikä vaikuttaa myös rajusti siihen, kuinka korkealle Google sivuston arvostelee, mitä vanhempi domain, sen parempi. Tämän kaltaiset osoitteet on helposti nostettavissa korkealle Googlen hakutuloksissa, mutta äärimmäisen vaikeasti saatavilla ja yleensä niistä pyydetään rajuja hintoja huutokaupoissa.

Avainsanojen käyttäminen sivuston sisällössä on tärkeää. Käytä avainsanoja monipuolisesti sivuston sisällössä, mutta muista olla maltillinen myös tässä, äläkä ripottele avainsanoja liikaa. Mieti myös pidempiä avainsanoja, mitä ihmiset mahdollisesti hakevat ja sisällytä niitä tekstiin. On hämmästyttävää kuinka paljon erilaisia hakusanavariaatioita ihmiset käyttävät, joten tulet saamaan suuren osan kävijöistäsi mitä erikoisimmilla hakutermeillä. Voit katsoa Googlen Avainsanatyökalun avulla, mitä hakusanoja haetaan eniten. 


H1- & H2-tagit ovat myös tärkeä huomioida ja ensimmäisenä kannattaa varmistaa, että sivustolta löytyy vain yksi H1-tagi, johon kannattaa upottaa se ydinavainsana, joka liittyy sivuston sisältöön kaikista eniten. H2-tageja voi olla useampia ja niissäkin kannattaa käyttää avainsanoja, mutta vain maltillisesti.

Ankkuritekstien monipuolistaminen. On tärkeää miettiä ankkurijakauma fiksusti ja siten, että käytät siinä sekä sivuston osoitetta eri muodoissa, kuten http://url.fi/ , url.fi, www.url.fi, http://www.url.fi/ jne. ja lisäksi käytä myös pidempiä fraaseja sisältäen eri hakusanoja ja vain 3-4 % itse täsmäankkuria, mikä sisältää ydinavainsanan. Voit myös yhdistellä osoitteen ja fraasit muotoon "http://url.fi - ankkuriteksti tähän". Vaihtoehtoja on paljon ja on tärkeää, että et ajaudu käyttämään vain yleisimpiä ankkureita. Monien ankkurijakauma on pahasti pielessä ja koostuu  yli 90 prosenttisesti juuri täsmäankkurista eli siitä avainsanasta, millä he haluavat rankata itsensä Googlen hakutuloksissa. Älä sorru samaan virheeseen!


Huomioi kuitenkin, että nämä asiat voivat muuttua seuraavissa algoritmipäivityksissä ja että tässä on vain puoli kourallista asioita mitä voit tehdä optimoidessasi sivustoasi.


lauantai 9. helmikuuta 2013

Hakukoneoptimointi on jatkuvaa tutkimista


hakukoneoptimointi
On olemassa lukuisa joukko asioita, jotka tulee ottaa huomioon tehdessä hakukoneoptimointia ja ennen sitä täytyy tehdä hakusana-analyysi ja tutkia kilpailijoiden sivustot tarkkaan. Lisäksi sivustosta on hyvä muovata ensin hakukoneystävällinen, jonka jälkeen voi vasta ryhtyä suorittamaan varsinaista hakukoneoptimointia. Hakukoneystävällinen sivusto ei tarkoita sitä, että sivustolle olisi vielä toteutettu minkäänlaista optimointia vaan siihen liittyy tiettyjä asioita, kuten sivuston nopeus. Homman voi toki tehdä toisinkin, mutta tämä on se ”oikeaoppinen” , varmin ja toimivin strategia tulosten aikaan saamiseksi. Täysin integroitu hakukoneoptimointistrategia koostuu epäilemättä sivun sisäisen ja ulkoisen hakukoneoptimoinnin yhdistelmästä, jotka parantavat huomattavasti sivuston sijoitusta hakutuloksissa tietyllä hakutermillä.

Luodaksesi sisällöltään sellaiset sivut, jotka eivät vain pelkästään saa klikkejä, vaan myös ajan myötä konversioita, on tärkeää tehdä tutkimustyötä, joka yltää hieman verkkosivuston perusanalytiikkaa pidemmälle. Tutkimustyö ja tulosten seuraaminen on tässä hommassa erittäin tärkeää ja asiaa pitää tarkastella kokonaisuutena. Hakukoneoptimoinnin tulee olla jatkuvaa ja uusien algoritmipäivityksien huomioiminen on tärkeää. Kaikki hakukoneoptimoinnin ammattilaiset tietävät varmasti, että se mikä toimi vielä eilen, ei välttämättä toimi niin hyvin tänään.

Hommassa pitää olla siis ajan tasalla koko ajan ja seurata mahdollisia tulevia päivityksiä, vaikka päivälleen näitä harvoin pystytään ennustamaan ja Google ei luonnollisesti informoi liikaa sen päivityksistä. On erittäin tärkeä reagoida nopeasti muutoksiin ja työn alla olevien sivustojen mahdolliseen hakukonesijoituksen tipahtamiseen on lähdettävä selvittämään syytä välittömästi. Välillä syyn löytäminen voi olla todella haastavaa ja usein ammattilainenkin joutuu pyörittelemään päätään, sillä syytä negatiiviselle muutokselle ei tahdo löytyä kirveelläkään. Ikävä tosi asia on se, että Google on niin arvaamaton ja sitä on välillä mahdoton ymmärtää, mutta yrittämistä ei kuitenkaan voi lopettaa – eivät ainakaan ne henkilöt, jotka tienaavat palkkansa Googlen algoritmien kanssa painiessa.

Ammattilaisten on tehtävä täyspäivästä työtä testaten ja tutkien mikä vaikuttaa parhaiten ja millä keinoin saadaan aikaan positiivisia tuloksia. Jos valitset omalle yritykselle hakukoneoptimointiin erikoistunutta yritystä niin Wiido Oy on hyvä ja kustannustehokas vaihtoehto sivustosi sijoituksen parantamiselle tietyillä hakusanoilla. Lisätietoja Wiidosta löydät http://wiido.fi/hakukoneoptimointi -sivulta ja voit halutessasi tilata ilmaisen analyysin sivustasi. Saat analyysistä tuota pikaa raportin, josta selviää millaisia muutoksia sivustolle tulee tehdä, jotta sijoitus haluamillasi hakusanoilla nousee.