perjantai 12. huhtikuuta 2013

Blogin rakentamisen tyypillisimmät ongelmat



Blogi hakukoneoptimointi
Blogeja löytyy nykyään verkosta paljon ja vaikka suurin osa on automatisoitujen ohjelmien avulla luotuja, niin löytyy näiden joukosta joitakin satoja miljoonia blogeja, joita päivitetään jatkuvasti. Harrastus- ja vapaa-ajan blogin pitäminen on helppoa, sillä mitään suuria paineita ei ole. Yritysblogin pitäminen on kuitenkin suhteellisen tarkkaa puuhaa ja sitä laatiessa tulee jo huomioida useita asioita. Joukosta on erotuttava ja se on helpommin sanottu kuin tehty. 

Ovatko artikkeli-ideat finaalissa?
Suurimmalle osalle yritysblogin ylläpitäjistä tulee jossain vaiheessa ongelmia vastaan ja usein tämä saattaa liittyä siihen, että artikkeli-ideat yksinkertaisesti vain loppuvat ja teksti alkaa tuntumaan itsensä toistamiselta. Tähän tilanteeseen ei saa päätyä, sillä lukijat huomaavat tämän ilmiön yllättävän nopeasti ja se saattaa vaikuttaa kirjoittajan ja yrityksen maineeseen negatiivisesti. Artikkeliaiheita kannattaa miettiä tarkkaan ja apuna on hyvä käyttää muita saman alan blogeja ja uutisia, joko englanniksi tai suomeksi. Englannin kielellä löydät pilvin pimein uusia artikkeliaiheita ja näillä pärjäät jo pitkään. Ammattilaisella tuskin on mitään ongelmia kirjoittaa aiheesta, vaikka se ei koskisi täysin omia vahvuuksia. Tietoa löytyy verkosta nopeasti ja blogin tulee olla laadultaan viimeisen päälle, joten ammattilainen kahmii uuden tiedon nopeasti ja kirjoittaa aiheesta uuden artikkelin. Tätä voi jatkaa loputtomiin, sillä uusia aiheita löytyy aina, välillä se saattaa viedä oman aikansa, mutta laadukkaan blogin pitäminen ei ole aina niin helppoa kuin kuvitella saattaa. Älä missään nimessä lyö hanskoja tiskiin, vaikka homma tuntuisi välillä mahdottomalta.

Priorisoi - ensin yrityksen varsinaiset verkkosivut ja sitten vasta blogi
Jos ja kun tavoittelet blogille myös näkyvyyttä omien verkkosivujen lisäksi, niin blogin optimointi tulee tässä vaiheessa kyseeseen. Yrityksen verkkosivut ovat kuitenkin prioriteetti eli niihin kannattaa panostaa 100 % ennen kuin lähtee blogin optimointiin. Blogin optimointi tapahtuu aivan samalla tavalla kuin normaalin verkkosivunkin, varsinkin jos et käytä mitään ilmaista blogialustaa, sillä niiden optimointia ei voi suorittaa kovinkaan pitkälle. Blogin optimointi vaikuttaa myös positiivisesti yrityksen varsinaisen verkkosivun sijoitukseen Googlen hakutuloksissa, sillä se toimii hyvänä backlinkverkostona ja parantaa sivuston arvoa sekä sijoituksia hakukoneissa.

Blogin optimointi - palkkaa ammattilainen
Hakukoneoptimointiin kannattaa palkata alan ammattilainen, sillä homma vaatii suhteellisen vankkaa tietotaitoa ja vaikka sivun sisäinen optimointi voi tuntua helpolta toteuttaa itse, ei tässä asiassa kannata pihistellä. Hakukoneoptimointi ja hakukonemarkkinointi on tällä hetkellä yksi kustannustehokkaimmista markkinointikeinoista ja niiden vaikutukset näkyvät pitkälle tulevaisuuteen. Hakukoneoptimoinnin kautta saavutetut tulokset hakukoneissa voivat säilyttää paikkansa useita kuukausia, joskus helposti jopa puoli vuotta, vaikka sivuston optimointia ei jatkettaisi lainkaan. Tietenkään ei ole olemassa mitään syytä miksi sitä ei jatkettaisi ellei liiketoimintaa lopeteta, joten älä pura sopimusta, vaikka saavuttaisit halutut tulokset ja homma näyttäisi kaikin puolin hyvältä. Koskaan kun ei voi tietää kuinka kauan sijoitukset säilyvät.

perjantai 5. huhtikuuta 2013

Kuinka rakentaa blogi?


Kuinka rakentaa hyvä blogi, joka herättää lukijoiden mielenkiinnon? Monet verkkomainontaa harjoittavat pamauttavat verkkoon laajan määrän blogeja ja toivovat, että jokin niistä saa huomiota. Tämä voi toimia jossain määrin ja taktiikassa on tiettyjä hyviä puolia, mutta se ei kuitenkaan ole kovin tehokas eikä takaa blogille/blogeillesi menestystä. Sen sijaan, että luot useita blogeja on järkevämpää pitää yhtä blogia ja rakentaa se huolella. Hyvään blogiin on käytettävä paljon aikaa ja sen sisältö on mietittävä huolellisesti. Kannattaa miettiä mistä ihmiset ovat kiinnostuneita ja aloittaa blogi kiinnostavalla aiheella. Alkuun kannattaa pelata varman päälle ja alussa sinulla on tavoitteena koukuttaa lukijoita seuraamaan kirjoituksiasi.   


Otsikko on tärkein elementti
Suunnittele jokaisen blogipostauksen otsikko pitäen mielessä nämä kaksi asiaa samanaikaisesti. Otsikon täytyy herättää lukijan mielenkiinto ja sen täytyy myös samaan aikaan kertoa lukijoille mistä he tulevat pian lukemaan. Käytä otsikon miettimiseen aikaa, sillä jos sisältö ei vastaa otsikkoa, lukijat tuskin viihtyvät blogisi parissa kauakaan. Yksi huono otsikko voi karkottaa lukijoita, sillä jos sisältö ei vastaa otsikko yhdessä tekstissä, niin miksi lukijoiden olisi syytä uskoa, että niin tapahtuisi jatkossakaan? Tässä on erittäin tärkeää olla tarkkana.  Panosta siis otsikkoon!


Tärkeitä asioita mitä tulee muistaa blogin kirjoittamisessa
Monesti blogia rakentaessa kirjoittajat unohtavat sen tärkeän seikan, miksi blogia yleensä pidetäänkään, nimittäin hyödyn takia. Vaikka on tärkeä keskittyä sisällössä lukijoiden tarpeisiin ja viihtyvyyteen, niin sinun tulee myös miettiä kuinka sinä hyödyt blogikirjoituksesta. Hommassa pitää pelata kotiin päin, joten tekstiin on hyvä sisällyttää jotain, millä vihjaat oman yrityksen, tuotteen tai palvelun suuntaan. Jokaisessa postauksessa tämä ei ole tarpeen ja ehkä on parempikin, että et vedä hommaa yli. Kukaan tuskin tykkää ylimainostamisesta tai tyrkyttämisestä ja tämä voi karkoittaa lukijoita.

Älä myöskään aliarvioi sitä kuinka tekstin muotoilu ja kuvat vaikuttavat lukijoihin. Yritä luoda blogistasi visuaalisesti kiinnostava. Valitsemalla kuvat oikein, voit saada blogiasi selaavan huomion sitä kautta. Myös tekstin muotoiluasetukset vaikuttavat, joten mieti myös otsikointi, kursivointi, lihavointi yms. asiat kuntoon. Tee blogistasi visuaalisesti näyttävä.  

On myös erittäin tärkeää panostaa sisältöön, vaikka yllä mainitut seikat olisivatkin kunnossa, se ei vielä takaa sinulle paljon lukijoita. Jos blogisi sisältö on huonolaatuista, niin tulet tuskin koukuttamaan lukijoita, vaan päinvastoin, karkotat niitä. Tee siis kaikkesi, jotta sisältö pysyy mielenkiintoisena ja mieti mikä kohderyhmmäsi kiinnostaa ja kirjoita siitä.

Se, että sinulla on sisältörikas ja visuaalisesti näyttävä blogi, jota päivität säännöllisesti ei vielä takaa sinulle lukijoita, sillä kuinka kukaan eksyisi lukemaan blogiasi? Sinun tulla olla aktiivinen sosiaalisessa mediassa ja linkkien rakentaminen omalle blogille ei ole huono ajatus sekään. Tämän päivän Internet-maailmassa se on oikeastaan välttämättömyys, että tulet löydetyksi.

Tässä oleellisimmat seikat tiivistettynä mitä blogia luodessa on tärkeää huomioida. Ei muuta kuin näillä eväillä eteenpäin blogia rakentamaan!