perjantai 12. huhtikuuta 2013

Blogin rakentamisen tyypillisimmät ongelmat



Blogi hakukoneoptimointi
Blogeja löytyy nykyään verkosta paljon ja vaikka suurin osa on automatisoitujen ohjelmien avulla luotuja, niin löytyy näiden joukosta joitakin satoja miljoonia blogeja, joita päivitetään jatkuvasti. Harrastus- ja vapaa-ajan blogin pitäminen on helppoa, sillä mitään suuria paineita ei ole. Yritysblogin pitäminen on kuitenkin suhteellisen tarkkaa puuhaa ja sitä laatiessa tulee jo huomioida useita asioita. Joukosta on erotuttava ja se on helpommin sanottu kuin tehty. 

Ovatko artikkeli-ideat finaalissa?
Suurimmalle osalle yritysblogin ylläpitäjistä tulee jossain vaiheessa ongelmia vastaan ja usein tämä saattaa liittyä siihen, että artikkeli-ideat yksinkertaisesti vain loppuvat ja teksti alkaa tuntumaan itsensä toistamiselta. Tähän tilanteeseen ei saa päätyä, sillä lukijat huomaavat tämän ilmiön yllättävän nopeasti ja se saattaa vaikuttaa kirjoittajan ja yrityksen maineeseen negatiivisesti. Artikkeliaiheita kannattaa miettiä tarkkaan ja apuna on hyvä käyttää muita saman alan blogeja ja uutisia, joko englanniksi tai suomeksi. Englannin kielellä löydät pilvin pimein uusia artikkeliaiheita ja näillä pärjäät jo pitkään. Ammattilaisella tuskin on mitään ongelmia kirjoittaa aiheesta, vaikka se ei koskisi täysin omia vahvuuksia. Tietoa löytyy verkosta nopeasti ja blogin tulee olla laadultaan viimeisen päälle, joten ammattilainen kahmii uuden tiedon nopeasti ja kirjoittaa aiheesta uuden artikkelin. Tätä voi jatkaa loputtomiin, sillä uusia aiheita löytyy aina, välillä se saattaa viedä oman aikansa, mutta laadukkaan blogin pitäminen ei ole aina niin helppoa kuin kuvitella saattaa. Älä missään nimessä lyö hanskoja tiskiin, vaikka homma tuntuisi välillä mahdottomalta.

Priorisoi - ensin yrityksen varsinaiset verkkosivut ja sitten vasta blogi
Jos ja kun tavoittelet blogille myös näkyvyyttä omien verkkosivujen lisäksi, niin blogin optimointi tulee tässä vaiheessa kyseeseen. Yrityksen verkkosivut ovat kuitenkin prioriteetti eli niihin kannattaa panostaa 100 % ennen kuin lähtee blogin optimointiin. Blogin optimointi tapahtuu aivan samalla tavalla kuin normaalin verkkosivunkin, varsinkin jos et käytä mitään ilmaista blogialustaa, sillä niiden optimointia ei voi suorittaa kovinkaan pitkälle. Blogin optimointi vaikuttaa myös positiivisesti yrityksen varsinaisen verkkosivun sijoitukseen Googlen hakutuloksissa, sillä se toimii hyvänä backlinkverkostona ja parantaa sivuston arvoa sekä sijoituksia hakukoneissa.

Blogin optimointi - palkkaa ammattilainen
Hakukoneoptimointiin kannattaa palkata alan ammattilainen, sillä homma vaatii suhteellisen vankkaa tietotaitoa ja vaikka sivun sisäinen optimointi voi tuntua helpolta toteuttaa itse, ei tässä asiassa kannata pihistellä. Hakukoneoptimointi ja hakukonemarkkinointi on tällä hetkellä yksi kustannustehokkaimmista markkinointikeinoista ja niiden vaikutukset näkyvät pitkälle tulevaisuuteen. Hakukoneoptimoinnin kautta saavutetut tulokset hakukoneissa voivat säilyttää paikkansa useita kuukausia, joskus helposti jopa puoli vuotta, vaikka sivuston optimointia ei jatkettaisi lainkaan. Tietenkään ei ole olemassa mitään syytä miksi sitä ei jatkettaisi ellei liiketoimintaa lopeteta, joten älä pura sopimusta, vaikka saavuttaisit halutut tulokset ja homma näyttäisi kaikin puolin hyvältä. Koskaan kun ei voi tietää kuinka kauan sijoitukset säilyvät.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti