Tämän artikkelin alle on listattuna merkittävimpiä
tekijöitä, jotka Google katsoo tärkeäksi antaessaan sivustolle sijoitusta
hakutuloksissa. Ensimmäinen tehtäväsi on siis hoitaa seuraavat asiat kuntoon.
Avainsanan hyödyntäminen title tagissa on erittäin tärkeää
ja samoin hyvä title eli otsikko. Google katsoo nämä molemmat erittäin tärkeänä
asiana ja niillä on vahva vaikutus hakutuloksissa sijoittumiseen. Mieti otsikko
myös siltä kantilta, että se on ensimmäinen asia, jonka kuluttaja näkee sivustasi
- tee siitä siis myös houkutteleva. Älä tee otsikosta sekavaa sisällyttämällä
siihen liikaa hakusanoja, sillä siitä ei tykkää Google eikä myöskään
kuluttajat!
Avainsanan käyttäminen domainissa eli osoitteessa
mahdollistaa helposti paremman sijoituksen hakukoneissa. Jos osoite on
täsmälleen sama kuin jokin tietty avainsana, niin se sijoittuu automaattisesti suhteellisen
korkealle hakutuloksissa, huolimatta siitä onko sille tehty minkäänlaista
hakukoneoptimointia. Domainin ikä vaikuttaa myös rajusti siihen, kuinka korkealle
Google sivuston arvostelee, mitä vanhempi domain, sen parempi. Tämän kaltaiset
osoitteet on helposti nostettavissa korkealle Googlen hakutuloksissa, mutta
äärimmäisen vaikeasti saatavilla ja yleensä niistä pyydetään rajuja hintoja
huutokaupoissa.
Avainsanojen käyttäminen sivuston sisällössä on tärkeää.
Käytä avainsanoja monipuolisesti sivuston sisällössä, mutta muista olla
maltillinen myös tässä, äläkä ripottele avainsanoja liikaa. Mieti myös pidempiä
avainsanoja, mitä ihmiset mahdollisesti hakevat ja sisällytä niitä
tekstiin. On hämmästyttävää kuinka paljon erilaisia hakusanavariaatioita ihmiset käyttävät, joten tulet saamaan suuren osan kävijöistäsi mitä erikoisimmilla hakutermeillä. Voit katsoa Googlen Avainsanatyökalun avulla, mitä hakusanoja haetaan
eniten.
H1- & H2-tagit ovat myös tärkeä huomioida ja
ensimmäisenä kannattaa varmistaa, että sivustolta löytyy vain yksi H1-tagi,
johon kannattaa upottaa se ydinavainsana, joka liittyy sivuston sisältöön
kaikista eniten. H2-tageja voi olla useampia ja niissäkin kannattaa käyttää
avainsanoja, mutta vain maltillisesti.
Ankkuritekstien monipuolistaminen. On tärkeää miettiä
ankkurijakauma fiksusti ja siten, että käytät siinä sekä sivuston osoitetta eri
muodoissa, kuten http://url.fi/ , url.fi, www.url.fi,
http://www.url.fi/ jne. ja lisäksi käytä myös
pidempiä fraaseja sisältäen eri hakusanoja ja vain 3-4 % itse täsmäankkuria, mikä sisältää
ydinavainsanan. Voit myös yhdistellä osoitteen ja fraasit muotoon "http://url.fi - ankkuriteksti tähän". Vaihtoehtoja on paljon ja on tärkeää, että et ajaudu käyttämään vain yleisimpiä ankkureita. Monien ankkurijakauma on pahasti pielessä ja koostuu yli 90 prosenttisesti juuri täsmäankkurista eli siitä avainsanasta, millä he haluavat rankata itsensä Googlen hakutuloksissa. Älä sorru samaan virheeseen!
Huomioi kuitenkin, että nämä asiat voivat muuttua seuraavissa algoritmipäivityksissä ja että tässä on vain puoli kourallista asioita mitä voit tehdä optimoidessasi sivustoasi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti