maanantai 11. helmikuuta 2013

Kourallinen Googlen arvosteluperusteita



Tämän artikkelin alle on listattuna merkittävimpiä tekijöitä, jotka Google katsoo tärkeäksi antaessaan sivustolle sijoitusta hakutuloksissa. Ensimmäinen tehtäväsi on siis hoitaa seuraavat asiat kuntoon.
Avainsanan hyödyntäminen title tagissa on erittäin tärkeää ja samoin hyvä title eli otsikko. Google katsoo nämä molemmat erittäin tärkeänä asiana ja niillä on vahva vaikutus hakutuloksissa sijoittumiseen. Mieti otsikko myös siltä kantilta, että se on ensimmäinen asia, jonka kuluttaja näkee sivustasi - tee siitä siis myös houkutteleva. Älä tee otsikosta sekavaa sisällyttämällä siihen liikaa hakusanoja, sillä siitä ei tykkää Google eikä myöskään kuluttajat!


Avainsanan käyttäminen domainissa eli osoitteessa mahdollistaa helposti paremman sijoituksen hakukoneissa. Jos osoite on täsmälleen sama kuin jokin tietty avainsana, niin se sijoittuu automaattisesti suhteellisen korkealle hakutuloksissa, huolimatta siitä onko sille tehty minkäänlaista hakukoneoptimointia. Domainin ikä vaikuttaa myös rajusti siihen, kuinka korkealle Google sivuston arvostelee, mitä vanhempi domain, sen parempi. Tämän kaltaiset osoitteet on helposti nostettavissa korkealle Googlen hakutuloksissa, mutta äärimmäisen vaikeasti saatavilla ja yleensä niistä pyydetään rajuja hintoja huutokaupoissa.

Avainsanojen käyttäminen sivuston sisällössä on tärkeää. Käytä avainsanoja monipuolisesti sivuston sisällössä, mutta muista olla maltillinen myös tässä, äläkä ripottele avainsanoja liikaa. Mieti myös pidempiä avainsanoja, mitä ihmiset mahdollisesti hakevat ja sisällytä niitä tekstiin. On hämmästyttävää kuinka paljon erilaisia hakusanavariaatioita ihmiset käyttävät, joten tulet saamaan suuren osan kävijöistäsi mitä erikoisimmilla hakutermeillä. Voit katsoa Googlen Avainsanatyökalun avulla, mitä hakusanoja haetaan eniten. 


H1- & H2-tagit ovat myös tärkeä huomioida ja ensimmäisenä kannattaa varmistaa, että sivustolta löytyy vain yksi H1-tagi, johon kannattaa upottaa se ydinavainsana, joka liittyy sivuston sisältöön kaikista eniten. H2-tageja voi olla useampia ja niissäkin kannattaa käyttää avainsanoja, mutta vain maltillisesti.

Ankkuritekstien monipuolistaminen. On tärkeää miettiä ankkurijakauma fiksusti ja siten, että käytät siinä sekä sivuston osoitetta eri muodoissa, kuten http://url.fi/ , url.fi, www.url.fi, http://www.url.fi/ jne. ja lisäksi käytä myös pidempiä fraaseja sisältäen eri hakusanoja ja vain 3-4 % itse täsmäankkuria, mikä sisältää ydinavainsanan. Voit myös yhdistellä osoitteen ja fraasit muotoon "http://url.fi - ankkuriteksti tähän". Vaihtoehtoja on paljon ja on tärkeää, että et ajaudu käyttämään vain yleisimpiä ankkureita. Monien ankkurijakauma on pahasti pielessä ja koostuu  yli 90 prosenttisesti juuri täsmäankkurista eli siitä avainsanasta, millä he haluavat rankata itsensä Googlen hakutuloksissa. Älä sorru samaan virheeseen!


Huomioi kuitenkin, että nämä asiat voivat muuttua seuraavissa algoritmipäivityksissä ja että tässä on vain puoli kourallista asioita mitä voit tehdä optimoidessasi sivustoasi.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti