Mobiililaitteiden käyttö kasvaa huikeaa vauhtia ja 2013
vuoden alussa jo joka toisella suomalaisella on käytössään mobiililaite, jolla
on pääsy verkkoon. Tämä tarkoittaa sitä, että myös mobiililaitteilla verkosta
hakeminen kasvaa kovaa vauhtia, eli nyt on jo korkea aika lähteä tarkastelemaan
vielä hyvin tuntematonta aluetta: ”mobiili-hakukoneoptimointia”.
Jotkut yritykset (toistaiseksi vielä Suomen ulkopuolella)
ovat havainneet, että noin 25 prosenttia kaikista hauista tulee mobiililaitteen
kautta ja lukemat tulevat nousemaan sitä myötä kun ihmiset hankkivat itselleen
älypuhelimia ja jatkavat Internetin käyttöä mobiililaitteen kautta. Mobiilihaku ja ennen kaikkea mobiili-hakukoneoptimointi ovat
vielä toistaiseksi melko tuntemattomia alueita monelle ja ammattilaiset hiovat
kaiken aikaa asioita kuntoon kokeillen uusia keinoja, joilla hommat saisi
toimimaan entistä sulavammin. Yksi asia on kuitenkin varmaa: jokaisen brandin
tulee huolehtia ensin design kuntoon ja tehdä sivuista mahdollisimman käyttäjäystävälliset.
Yrityksen on tärkeä ymmärtää kuinka ihmiset etsivät mobiililaitteella. Toimiva
mobiili-hakukoneoptimointiastrategia riippuu täysin siitä kuinka hyvin yritys
pystyy ottamaan huomioon ne preferenssit ja tarkat vaatimukset, jotka
mobiilikäyttäjä sanelee.
Yrittäjänä ja markkinoijana sinun tulee miettiä tarkkaan kuinka, missä ja
miten ihmiset tekevät mobiililaitehakuja. Tämä on helpompaa jos mietit itseäsi
ja jos olet koskaan etsinyt mitään verkosta, niin tajuat varmasti ne
keskeisimmät seikat ja asian ytimen. Mobiilihaut ovat selvästi lyhyempiä jos verrataan
tietokoneen kautta tehtyihin hakuihin, sillä ne tapahtuvat yleensä liikkeellä
ollessa. Monet käyttävät enemmän ennustavaa tekstinsyöttöä, joten kannattaa
miettiä mitä hakusanoja kuluttaja käyttää etsiessään tuotteistasi / palveluasi
ja huomioida ne mobiili-hakukoneoptimoinnissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti