torstai 14. helmikuuta 2013

Mobiilihakukoneoptimointi



Mobiililaitteiden käyttö kasvaa huikeaa vauhtia ja 2013 vuoden alussa jo joka toisella suomalaisella on käytössään mobiililaite, jolla on pääsy verkkoon. Tämä tarkoittaa sitä, että myös mobiililaitteilla verkosta hakeminen kasvaa kovaa vauhtia, eli nyt on jo korkea aika lähteä tarkastelemaan vielä hyvin tuntematonta aluetta: ”mobiili-hakukoneoptimointia”.


Jotkut yritykset (toistaiseksi vielä Suomen ulkopuolella) ovat havainneet, että noin 25 prosenttia kaikista hauista tulee mobiililaitteen kautta ja lukemat tulevat nousemaan sitä myötä kun ihmiset hankkivat itselleen älypuhelimia ja jatkavat Internetin käyttöä mobiililaitteen kautta. Mobiilihaku ja ennen kaikkea mobiili-hakukoneoptimointi ovat vielä toistaiseksi melko tuntemattomia alueita monelle ja ammattilaiset hiovat kaiken aikaa asioita kuntoon kokeillen uusia keinoja, joilla hommat saisi toimimaan entistä sulavammin. Yksi asia on kuitenkin varmaa: jokaisen brandin tulee huolehtia ensin design kuntoon ja tehdä sivuista mahdollisimman käyttäjäystävälliset. Yrityksen on tärkeä ymmärtää kuinka ihmiset etsivät mobiililaitteella. Toimiva mobiili-hakukoneoptimointiastrategia riippuu täysin siitä kuinka hyvin yritys pystyy ottamaan huomioon ne preferenssit ja tarkat vaatimukset, jotka mobiilikäyttäjä sanelee. 


Yrittäjänä ja markkinoijana sinun tulee miettiä tarkkaan kuinka, missä ja miten ihmiset tekevät mobiililaitehakuja. Tämä on helpompaa jos mietit itseäsi ja jos olet koskaan etsinyt mitään verkosta, niin tajuat varmasti ne keskeisimmät seikat ja asian ytimen. Mobiilihaut ovat selvästi lyhyempiä jos verrataan tietokoneen kautta tehtyihin hakuihin, sillä ne tapahtuvat yleensä liikkeellä ollessa. Monet käyttävät enemmän ennustavaa tekstinsyöttöä, joten kannattaa miettiä mitä hakusanoja kuluttaja käyttää etsiessään tuotteistasi / palveluasi ja huomioida ne mobiili-hakukoneoptimoinnissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti