Tämän päivän hakukoneoptimointimaailmassa blogin
rakentaminen ja ylläpitäminen on ilmeisen tärkeää ajatellen pitkän
tähtäimen hakukoneoptimointisuunnitelmaa ja oman bisneksen kasvattamista. Monet blogin pitäjät
ja yritykset eivät kuitenkaan ymmärrä millainen potentiaali huolellisesti
tehdyllä ja säännöllisesti päivitetyllä blogilla voi olla. Käyttämällä blogiin
aikaa ja vaivaa, voi siitä kuka tahansa kehittää merkittävän suuren roolin omaavan
työkalun tukemaan omaa verkostoa, joka pitää sisällään yrityksen sivut ja
sosiaalisen median sivut sekä tilit.
Mihin blogi kannattaa
rakentaa?
Blogin luominen on todella helppoa ja vaihtoehtoja mihin sen
voit luoda on satoja. Blogialustan valitsemisessa suosittelemme kuitenkin
valitsemaan jonkin tunnetuimmista, esimerkkinä WordPress, jolle meidän äänemme menee.
WordPress on helppokäyttöinen ja monipuolinen sekä tarjoaa laajan valikoiman
eri plugineja ja muita työkaluja. Se ei myöskään maksa sinulle mitään. Voit
toki kuitenkin kokeilla muita ilmaisia blogialustoja, mikäli tämä ei miellytä
nimittäin varaa on mistä valita.
Aloittaminen
Blogia aloittaessa kannattaa miettiä ensimmäisenä otsikko ja
osoite kuntoon. Näissä molemmissa kannattaa käyttää niitä hakusanoja, joilla
haluaa tulla löydetyksi hakukoneista. Kun lähdet luomaan sisältöä blogiisi,
mieti tarkkaan mitä julkaiset. Pyri kirjoittamaan kiinnostavaa ja helposti
luettavaa tekstiä, mikä pitää lukijan mielenkiinnon yllä. Mieti otsikko
tarkkaan ja luo sisältö sen ympärille. Blogista kannattaa tehdä myös
visuaalisesti näyttävä eri muotoiluasetuksilla ja kuvilla. Ennen kaikkea, tee sen
ulkoasusta uniikki muokaten itse asetuksia. Visuaalisesti näyttävä
blogi vangitsee helposti sivullesi löytäneen ja voit saada näin uusia lukijoita.
Yhdistä blogisi
sosiaaliseen mediaan
Sosiaalinen media on tärkeä elementti aina kun puhutaan
hakukoneoptimoinnista, tai Internet-markkinoinnista yleensäkin. Blogin
yhdistäminen sosiaalisen median kanssa on erittäin tärkeää ja se on varmasti
monen tiedossa, mutta siitä ei voi koskaan muistuttaa tarpeeksi montaa kertaa
ja joukossa on niitäkin, jotka eivät ole asioista vielä niin hyvin perillä.
Luo Facebook -sivut, Google+, Twitter, YouTube, Yelp, LinkedIn yms. tilit
ja yhdistä ne blogisi kanssa. Sosiaalinen media ei vain rajoitu edellä
mainittuihin verkkoviestintäympäristöihin vaan niitä lukematon määrä, mutta
kannattaa pitää kohtuus kaikessa. Päivittäminen ja esillä oleminen on
oleellinen seikka sosiaalisessa mediassa ja blogin pitäjällä tulee olemaan kova
työ jo pelkästään edellä mainittujen verkostojen kanssa. On muutenkin järkevää pysyä niissä sosiaalisen median verkostoissa, jotka ovat tuttuja suomalaisille. Monet verkostot kun ovat pelkästään käytössä Amerikassa ja Intiassa.
Muista myös, että
blogille pitää rakentaa linkkejä ja mitä laadukkammin sen toteutat, sen parempi
on lopputulos!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti