torstai 14. maaliskuuta 2013

Hakukoneoptimointi 2013


Tähän aikaan vuodesta on hyvä ottaa pieni katsaus siihen mitä hakukoneoptimointi on tänä päivänä ja mitä se oli vielä vuosi sitten. 2012 vuosi on vielä tuoreessa muistissa, joten palataan siis sinne hetkeksi. Viime vuosi oli toden totta rankka kaikille hakukoneoptimoinnin ammattilaisille ja Google ei todellakaan päästänyt ketään helpolla. 2012 vuonna Google julkaisi massiivisia algoritmipäivityksiä (Panda- & Penguin-päivitykset, ”Exact domain” -crackdown) ja nämä saivat jokaisen SEO-asiantuntijan pään totaalisesti pyörälle ja siitä ei ole vielä tähänkään päivään mennessä toivuttu kunnolla. Jos joku on selvää niin, ainakin se, että sivuston sisällöllä ja sen sisäisellä linkkaamisella on 2012 vuoden jälkeen suurempi merkitys ja ulkoisten linkkien vaikutukset ovat vähäisemmät, tai siltä ainakin vaikuttaisi. Myös sosiaalisen median signaalit tuntuvat vaikuttavan enemmän.  

2012 vuoden Google-päivitykset ja niiden vaikutukset
·         Panda-päivitykset vaikuttivat vahvasti sivustoihin, jotka sisälsivät joko turhan vähän sisältöä tai jos ne olivat laadultaan tasottomia. Tämä vaikutti kymmeniin tuhansiin sivustoihin maailmanlaajuisesti, mutta suomalaisissa hakutuloksissa vaikutus oli kuitenkin varsin pieni.
·         Huhtikuussa Iso-G julkaisi ensimmäisen Penguin-päivityksen, jonka tarkoitus oli vaikuttaa spämmiä sisältäviin sivustoihin.  Sen vaikutus oli maailmanlaajuisesti valtava ja se vaikutti jopa 3,1 prosenttiin kaikista hakutuloksista.

·         Syksyllä ilmestyi myös päivitys, joka tiputti osan sivustoista, joiden domainissa esiintyy pelkästään tietty hakusana. Vaikutus oli suomalaisissa hakutuloksissa varsin mitätön.


2013 vuosi tulee vaatimaan siis taas paljon ammattilaisilta ja Google julkaisi vastikään julkaisevansa isomman luokan päivityksiä myös tämän vuoden puolella eli lisää turbulenssia on luvassa. Luvassa on ”Googleguru” Matt Cuttsin mukaan jotain suurta, josta tullaan puhumaan paljon hakukoneoptimoinnin asiantuntijoiden piireissä.

Tämän vuoden hakukoneoptimointiryminään kannattaa siis lähteä mukaan hieman erilaisia menetelmiä käyttäen ja erityisen tärkeää on luoda sivustolle laadukasta sisältöä. Löydät monia artikkeleita, jotka painottavat sisältöön ja tämä artikkeli ei tee siinä poikkeusta. Lisäksi kannattaa hoitaa sivuston sisäinen optimointi niin hyvin kuin mahdollista ja pyrkiä pitämään sivun sisäinen navigointi loogisena ja siistinä, niin käyttäjille kuin myös Google-roboteille. Sosiaalisen median signaaleiden merkitys on myös kasvanut, joten niihin kannattaa kiinnittää enemmän huomiota sekä lisäksi monet asiantuntijat ovat tehneet huomioita, että videoita sisältävät sivustot pärjäävät paremmin hakutulossijoituksissa. Aloita siis näillä eväillä ja pysy ajan tasalla seuraavista päivityksistä, niitä on nimittäin luvassa hyvin pian!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti