Tähän aikaan vuodesta on hyvä ottaa pieni katsaus siihen
mitä hakukoneoptimointi on tänä päivänä ja mitä se oli vielä vuosi sitten. 2012
vuosi on vielä tuoreessa muistissa, joten palataan siis sinne hetkeksi. Viime
vuosi oli toden totta rankka kaikille hakukoneoptimoinnin ammattilaisille ja
Google ei todellakaan päästänyt ketään helpolla. 2012 vuonna Google julkaisi
massiivisia algoritmipäivityksiä (Panda- & Penguin-päivitykset, ”Exact
domain” -crackdown) ja nämä saivat jokaisen SEO-asiantuntijan pään totaalisesti
pyörälle ja siitä ei ole vielä tähänkään päivään mennessä toivuttu kunnolla.
Jos joku on selvää niin, ainakin se, että sivuston sisällöllä ja sen sisäisellä
linkkaamisella on 2012 vuoden jälkeen suurempi merkitys ja ulkoisten linkkien
vaikutukset ovat vähäisemmät, tai siltä ainakin vaikuttaisi. Myös sosiaalisen median signaalit tuntuvat vaikuttavan
enemmän.
2012 vuoden Google-päivitykset
ja niiden vaikutukset
·
Panda-päivitykset vaikuttivat vahvasti
sivustoihin, jotka sisälsivät joko turhan vähän sisältöä tai jos ne olivat laadultaan tasottomia. Tämä vaikutti kymmeniin tuhansiin sivustoihin
maailmanlaajuisesti, mutta suomalaisissa hakutuloksissa vaikutus oli kuitenkin
varsin pieni.
·
Huhtikuussa Iso-G julkaisi ensimmäisen
Penguin-päivityksen, jonka tarkoitus oli vaikuttaa spämmiä sisältäviin
sivustoihin. Sen vaikutus oli
maailmanlaajuisesti valtava ja se vaikutti jopa 3,1 prosenttiin kaikista
hakutuloksista.
·
Syksyllä ilmestyi myös päivitys, joka tiputti
osan sivustoista, joiden domainissa esiintyy pelkästään tietty hakusana. Vaikutus oli
suomalaisissa hakutuloksissa varsin mitätön.
2013 vuosi tulee vaatimaan siis taas paljon ammattilaisilta
ja Google julkaisi vastikään julkaisevansa isomman luokan päivityksiä myös tämän
vuoden puolella eli lisää turbulenssia on luvassa. Luvassa on ”Googleguru” Matt
Cuttsin mukaan jotain suurta, josta tullaan puhumaan paljon hakukoneoptimoinnin
asiantuntijoiden piireissä.
Tämän vuoden hakukoneoptimointiryminään kannattaa siis
lähteä mukaan hieman erilaisia menetelmiä käyttäen ja erityisen tärkeää on
luoda sivustolle laadukasta sisältöä.
Löydät monia artikkeleita, jotka painottavat sisältöön ja tämä artikkeli ei tee
siinä poikkeusta. Lisäksi kannattaa hoitaa sivuston sisäinen optimointi niin
hyvin kuin mahdollista ja pyrkiä pitämään sivun sisäinen navigointi loogisena
ja siistinä, niin käyttäjille kuin myös Google-roboteille. Sosiaalisen median
signaaleiden merkitys on myös kasvanut, joten niihin kannattaa kiinnittää
enemmän huomiota sekä lisäksi monet asiantuntijat ovat tehneet huomioita, että videoita
sisältävät sivustot pärjäävät paremmin hakutulossijoituksissa. Aloita siis
näillä eväillä ja pysy ajan tasalla seuraavista päivityksistä, niitä on
nimittäin luvassa hyvin pian!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti